zaterdag 21 oktober 2017    Registreren  •  Inloggen
 
   
 
   
   
   
 
 
     
 
   Bezoek aan John-Deere Germany Minimaliseren
Bezoek aan John-Deere Germany door Oldtimerclub O.T.L.”De Lozen Boer” op 25&26 maart 2010
Donderdagmorgen        2.45h is iedereen ter plaatse om de reis aan te vatten waar velen al lang van droomden. Het bezoek aan de John-Deere fabrieken in Duitsland. Maar voor we al dat moois te zien kregen stond er nog een flinke rit voor de boeg. Zo’n dikke 450 km moesten er worden afgelegd om ons doel te bereiken, daar het zeer vroeg in de ochtend was ,was het nog vrij stil in de bus .Iedereen probeerde nog een uiltje te vangen om toch fris aan het avontuur te beginnen.
Met een perfecte timing arriveerden we om 8u30 op onze eerste bestemming, de Tractorenfabriek in Mannheim. Aan de ingang van de fabriek werden we verwelkomt door Bert Desoete, verkoopsinspecteur bij de Firma Cafabel, de Belgische John Deere importeur. Bij het ontbijt werden we verder verwelkomt door de mensen van John Deere Mannheim en onze gidsen voor de hele dag. Hierop volgde een voorstelling van het John-Deere gebeuren,wie,wat en waar zijn ze allemaal gevestigd. In 1837 ontwikkelde John Deere  de eerste stalen zelfreinigende ploeg, bijgenaamd “de Zingende ploeg. In 1956 nam de  Deere Company uit Moline de Lanz fabrieken over in Mannheim, Zweibrücken en Getafe Spanje.
 
Op het middenplein van de tractorenfabriek staat het beeld van Heinrich Lanz, de stichter van deze fabriek van o.a. de Lanz tractoren en tijdens WO II ten dienste van het Duitse Leger. Men spreekt hier in Mannheim nog altijd over de Lanzfabriek omdat de oude watertoren nog veel mensen herinnert aan de oorlog 40-45. Deze toren was immers een referentiepunt voor de geallieerde vliegtuigen waardoor deze gespaard bleef van bombardementen. Met momenteel 63 fabrieken wereldwijd in 18 landen en 51.262 werknemers, vertegenwoordigd John Deere een groot wereldwijd marktaandeel. De totale omzet van deze Landbouwmachine producent bedraagt over de hele groep 23.11 miljard US Dollar waarvan er elk jaar 798 miljoen US Dollar terug in fabrieken wordt geïnvesteerd en dagelijks 2.2 miljoen US dollar in nieuwe ontwikkeling. Het GPS systeem met name de GREENSTAR is onder andere een van de resultaten van nieuwe ontwikkelingen. In Mannheim werkt 3653 man over een oppervlakte van 22ha. Tijdens ons bezoek in de fabriek  zelf werden we geconfronteerd met enkele interessante weetjes. Onder andere ,na het vervaardigen van de tandwielen worden deze fotografisch gecontroleerd,het personeel dat er werkt heeft geen ploegbaas, de afdelingen controleren onderling elkaars werk om zo fouten uit te sluiten en in onderlinge overeenkomst de problemen op te lossen. De motoren uit Frankrijk, de cabines uit Bruchsal en de transmissies uit Spanje  worden “Just-in-time “ geleverd alsook de andere toeleveranties.
 Alle tractoren van 70 pk tot en met 230 pk worden in deze fabriek enkel op bestelling gefabriceerd, geen enkele tractor wordt door de fabriek in stock gemaakt.
 Iedere 3 min loopt er een tractor van de productielijn.  Een 80% van de tractoren gaat naar de eindgebruiker en 20% naar de showroom bij de dealer. In deze fabriek wordt alles nauwgezet opgevolgd en uitgetest. Zo neemt men om het vastgesteld aantal, een machine of onderdeel eruit om deze te testen op afwijkingen of fouten.  Na de rondleiding bezochten we de showroom met nieuwe machines, tractoren, park- en tuinmachines tot zelf de John Deere fietsen, in de JD shop kwamen velen van onze reizigers aan hun trekken met aankoop van merchandising artikelen, en in  het Lanz-John Deere museum ontdekten we de historie van de Lanz naar John Deere tractoren en konden foto’s genomen worden van het tentoongestelde materiaal in het museum. In de fabriek zelf was het begrijpelijk niet toegelaten om foto’s te nemen. Na de wandeling in  en rond de fabriek en museum werd ons een warme maaltijd aangeboden in de John Deere Cafetaria. Na deze en een koffie was iedereen eventjes uitgerust en konden we  op weg naar de cabinefabriek in Bruchsal. Deze fabriek werd in de jaren ’80 nieuw opgebouwd door John Deere samen met het Onderdelen verdeel centrum.  Weerom een mooie en leerrijke ervaring. Het terrein waar we ons op bevonden was 63 ha groot waarvan 4 ha bebouwd. Terug met onze begeleider en tolk werden opgesplitst in drie groepen zoals in de morgen. In de cabinefabriek te  Bruchal zin 1545 personeelsleden te werk gesteld. Hier zie je hoe een aantal metalen buizen opgebouwd worden tot een mooie luxueuze cabine. Weerom grondige tests maken het bijna onmogelijk om een minderwaardig product af te leveren. Een deel van de 198 cabines welke dagelijks worden  vervaardigd in Bruchsal, worden binnen anderhalve dag geïnstalleerd  op een tractor in Mannheim, waarvan het andere deel bestemd is voor de Hakselaars en Combines in Zweibrücken en Bosbouwmachines in Finland.  Het is bijna niet te geloven hoe alles toch mooi op tijd in elkaar past. Tot daar het bezoek aan de cabinefabriek, maar onze dag was nog niet voorbij.
 Er restte ons die dag nog een bezoek aan het Europese onderdelen verdeel centrum. Een gebouw bijna zo groot als de cabinefabriek en dat enkel en alleen voor onderdelen. Een goede magazijn huishouding voor deze miljoenen onderdelenstock is dan ook wel noodzakelijk. Torenhoge rekken van 19 meter hoog, 95m lang en automatisch gestuurd trokken onze aandacht. Fascinerend als je ziet dat alles zijn plaatsje heeft en door robot gestuurde palletdragers alles op de band word geplaatst, en daarna manueel verpakt wordt in dozen voor de eindgebruiker. De grotere onderdelen worden door vakschrijnwerkers verpakt in houten bekistingen.  Wereldwijd worden hier de Honderdduizenden onderdelen per dag rechtstreeks verstuurd naar de Europese John Deere dealers of naar overzeese importeurs en dit  om een vlotte en snelle service te verzorgen. Van zekering van een grasmaaier tot de lospijp van een maaidorser, vertrekt vanuit deze hallen wereldwijd. Een vaste ruimte is er elke dag  afgehuurd in een vrachtvliegtuig om onderdelen overzee te brengen en naar het distributiecentrum te laten bezorgen. Een gigantische onderneming om alles netjes op tijd en locatie te bezorgen.  Een mooie afsluiter van een toch wel vermoeiende dag. Inmiddels was het reeds 17u30 en werd het stilaan tijd om nog eens aan een maaltijd te denken. Met z’n allen de bus op richting Zweibrücken, daar lag ons hotel Rosengarten en werden we hartelijk ontvangen.
Omstreeks 19u30 arriveerden we  aan het hotel, inchecken ,koffer op de kamer, opfrissen en aan tafel. Tijdens de heerlijke maaltijd werd er nog lang nagepraat over deze mooie dag. Onze nachtrust duurde echter niet lang want om 7.30h was er ontbijt voorzien.
De start van een nieuwe dag.
Het bezoek aan de Maaidorser- en Hakselaarfabriek in Zweibrücken. Deze fabriek werd in 1863 opgebouwd door Christiaan Wery als landbouwmachine fabriek, in 1916 overgenomen door  Heinrich Lanz AG en in 1956  overgenomen en aangesloten aan Deere Company. In 1965 liep de eerste John Deere maaidorser van deze lijn en in 1991 de eerste Hakselaar.  Een domein van 40ha groot waarvan 10ha overdekt is. Men heeft hier zelfs een afvalverwerkingsfabriek om het overtollige hout te verbranden afkomstig van paletten en kisten. In totaal goed voor zo’n 8000kw teruggewonnen energie,die men kan hergebruiken bij het productieproces. Enkel maaidorsers en hakselaars worden hier op bestelling geproduceerd. Goed voor zo’n 900 man tewerk te stellen waarbij er ieder uur een maaidorser en een hakselaar de fabriek verlaat. John Deere heeft een wereldwijd 45,5 % marktaandeel in de maaidorsers waarbij er sinds 1927 reeds 1,1 miljoen stuks geproduceerd zijn in 4 verschillende landen, Zweibrücken, East Moline (USA), Horizontina (Brasilien) en Jiamusi (China) met een gezamenlijke omzet van 18.000 stuks per jaar. De maaidorsers met schudder uitvoering worden enkel in Zweibrücken gefabriceerd voor de hele wereld. De Hybrid en Rotor modellen in alle fabrieken. De hakselaars van John Deere worden enkel in deze fabriek geproduceerd voor de wereldmarkt, daar Europa het grootste afzetgebied is voor deze machines. Weerom het zelfde principe als in de tractorenfabriek, de ploegen controleren elkaar. Bij het binnenkomen in de fabriek zie je een aantal metalen platen liggen die op hun beurt bewerkt en geplooid worden tot de juiste vorm. Fenomenaal hoe een aantal platen en bouten zo een reusachtige machine kunnen worden .Ook kon men nog zien dat er verschillende soorten vormen van hakselaar messen bestaan naargelang de aard van het te maaien product (bijv. rijst of maïs).Alles gebeurt daar ,zelfs de afwerking en de eindtesten. Nog even in de showroom en JD shop winkelen en iedereen tevreden .Weerom een zeer interessante voormiddag. Een goede maaltijd in de Deere cafetaria kon hier weerom van pas komen. Achter de maaltijd was er nog een demonstratie van een maaidorser en hakselaar beiden met het Greenstar systeem op het I-Teck terrein. Waarbij we het eindresultaat zagen van de hele productielijn van deze machines met de uitzonderlijke sterke John Deere punten. Heel interessant, je zag hoe een machine een bepaald traject instudeerde en daarna zelf autonoom begon rond te rijden. Ook zag je hoe je met de automatische transmissie op een helling kunt stoppen zonder te remmen en achteruit te bollen,om daarna weer feilloos te vooruit te rijden. Men heeft daar ook een test parcours om nieuwe machines uit te testen. Zo dat was zowat einde van onze tweedaagse. De rit richting Lochristi kon beginnen om rond 19.30h aan te komen.
Iedereen doodmoe maar tevreden van deze geweldige uitstap en wie weet waar gaat de volgende busreis naartoe?
Last but not Least bedanken wij Cofabel en John Deere Duitsland voor de prachtige ontvangst in de fabrieken en de organisatie van deze bezoeken.
Uw reporters ter plaatse
Danny Steels en Raf Janssens
 
 
 
       
     
     
 
   John Deere Lanz Oldtimer Tractorendag Minimaliseren
29 Augustus 2010 John Deere Lanz Oldtimer Tractorendag.
Met het oog op het Internationaal John Deere Treffen welke zal doorgaan in 2011 voor JD tractoren van de Waterloo Boy tot de modellen bouwjaar 2011,  werd in 2010 een John Deere-Lanz Oldtimerdag georganiseerd door onze club. Terugblikkend om onze vorige Oldtimer merkendagen hadden we van deze 2 merken, John Deere en Lanz een grote opkomst verwacht. De inschrijvingen zagen er goed uit, helaas de weergoden gooiden degelijk roet in het eten, daar het van s’morgens vroeg al hele bakken water uit de lucht vielen.       
Dit weerhouden natuurlijk meerdere deelnemers om met de oude tractoren zonder cabine over een grote afstand naar Lochristi te komen. Doorzetters van omliggende gemeenten hadden vanaf  10u bij iets zonneschijn toch de moed samen gekregen om met hun tractoren naar het treffen af te komen. Dit was ook de reden van de wat lagere opkomst van de John Deere Lanz tractoren.
 Niettemin waren er toch een 60 tractoren aanwezig waarvan de het grootste aantal met vrachtauto was gekomen, dit om niet in de regen te moeten zitten. Geen grote opkomst tractoren, doch wel grote diversiteit van de 2 merken. Van de Lanz tractoren was er een mooi aanbod van de gloeikop tractoren tot de kleinere Lanz modellen. Van de L 22 tot de D 9506. De Gloeikop serie was vertegenwoordigd in meerdere kleuren en uitvoeringen, met en zonder cabine en in originele staat en volledig gerestaureerd. Sommigen waren echt pareltjes betreft uitvoering als origineel als restauratie. Ook nog enkele Lanz tractoren met de naam John Deere erop, welke als geproduceerd werden tot de jaren 1962 als Lanz tractor maar met de benaming John Deere Lanz. Ook de Lanz semi-diesel waren vertegenwoordigd op deze dag.
Van de John Deere-Lanz 100-serie  mochten we ook een aantal mooi uitvoeringen bewonderen  en verder de 310-510 serie met enkel de naam John Deere gebouwd na de jaren ’60 waarbij de naam Lanz niet meer werd vermeld op deze tractoren.
Een unicum op het terrein was wel de John Deere Lanz 2-schaar ploeg welke door Huard werd geproduceerd onder Licentie van John Deere Lanz, Deze ploeg heeft een Huard Chassis en ploeglichamen, doch de kop van de ploeg is van de John Deere USA ploegen. Deze ploeg werd gevonden diep in Wallonië, vlakbij de Orval trappisten brouwerij en lag klaar voor het Oud-Ijzer. Het was Roger Van Denberghe die deze ploeg zal liggen bij zijn buurman, klaar om op te halen door de oudijzerboer, en ons belde met het thema John Deere Lanz, of deze ploeg ons niet interesseerde. We zijn de ploeg direct gaan afhalen in Wallonië en danken hierbij Roger voor de mooie tip welke hij os heeft gegeven. De ploeg is volledig gerestaureerd, voorzien van originele John Deere verf en stickers en kon mooi staan pronken op de ere tribune van deze dag. Ook was er een kraan op het terrein welke in Italië werd geproduceerd onder Licentie van John Deere Lanz. Ook van deze kranen zijn er in België niet veel meer voor handen. Verder was de Duitse  John Deere 20 en 30  serie ook mooi vertegenwoordig met verschillende gerestaureerde modellen  Degene welke natuurlijk het meest in het oog sprongen waren de USA tractoren van groot naar klein zoals de letter serie modellen welke op en top gerestaureerd waren, nieuwer dan nieuw. Ook de kleine John Deere L 2 cilinder van 1945 made in Moline USA, de thuishaven van John Deere lokte zijn bezoekers. Net zoals de MC rups uitvoering van bouwjaar 1952 met zijn staande 2 cilinder motor met een 20-21 pk was een prachtige zeldzaamheid op dit treffen. 
Bij de grotere mastodonten hadden we de kniktractor type 7520 van 1973, dit wel met een John Deere hakselaar motor erin van om en bij de 175 pk, een ware reus in die jaren, net zoals de 5020 met zijn originele 6 cilinder motor welke kwam aangereden als nieuw uit de fabriek. In de namiddag werden alle tractoren voor gereden aan het publiek en met een deskundige uiteenzetting door Piet Verschelde, welke de John Deere en Lanz tractoren gewoon van naald tot draad kent, en deze kennis doorgaf aan de bezoekers. Tot slot was er nog een prijsuitreiking, waarbij de prijzen waren geschonken door de firma Cofabel, de invoerder van john Deere Belgium. Al bij al hadden de deeelnemers en bezoekers een ruime dag achter de rug, waarbij de gehele geschiedenis in woord en beeld werd voorgesteld.Wij kijken al uit naar het John Deere teffen op 3 juni 2011 in de Pauwstraat.
 
Met Vriendelijke Groeten
Raf Janssens
+32 (0) 475 628 129
 
       
     
 
   
   
 
Cheap Ugg Boots Sheepskin Boots Cheap Winter Boots Ugg Shoes Discount Boots Winter Shoes
Moncler jacket moncler down coats nfl jerseys on sale
Burberry jackets North Face Coat Columbia Coat Canada Goose Outlet Spyder Jackets Bottes Ugg Discount UGG Boots Discount Uggs Boots Ugg Shoes Cheap Ugg Boots